חרדת בחינות: איך לנצח את החרדה בתקופת המבחנים?

חרדת בחינות: איך לנצח את החרדה בתקופת המבחנים?

מבחנים עשויים להיות מקור בלתי נדלה לחרדות, מתחים ודאגות. התלמיד החרוץ ביותר, הפרפקציוניסט, מלחיץ את עצמו שלא להיכשל בדבר. הוא נלחם להשגת ציון מושלם – דבר שמושג בפועל רק לעתים נדירות, אם בכלל. חברו החרוץ פחות, מוטרד וחרד מהשאלה עד כמה נמוך יהיה הציון. האם אעבור ובאיזה ציון? אחרים מסתכלים על עצמם ועל הבחינות באופן שאינו אובייקטיבי ומדוייק ולעתים "נתקעים" על דפוסי מחשבה מיותרים ולא הגיוניים ועל רגשות שליליים שהם מקדמים. לבסוף, עשוי להיווצר "מעגל קסמים", שבו הגישה השלילית פוגעת בציונים, הציונים הגרועים מחזקים את  הדימוי העצמי הנמוך, הדחיינות והתבוסתנות וכן הלאה. אילו תשובות טובות קיימות, כנגד חרדות בתקופת מבחנים?

לחזור לאיזון

חשיבה, רגישה ורצייה, יוצרים תמהיל מורכב למדי של אלמנטים נפשיים, שיכול להימצא במגוון רחב של מצבים. הם עשויים להיות חיוביים ומקדמים או להיפך – שליליים ומפריעים לתפקוד התקין. התרגשות קלה לקראת מבחן, עשויה לסייע להיות ער ויעיל, לקראתו ובמהלכו. לעומת זאת, התרגשות מוגזמת שגובלת בחרדה, תפריע להיערך למבחן ולתפקד בו בצורה מיטבית. את השלילי ניתן לתקן או לפחות לצמצם את נזקו. במקום מתח, ניתן להתרגל לערות נינוחה. ניתן לצאת מלחץ ולסגל לעצמנו במקומו מוטיבציה – חשיבה ורגשות, שדוחפים קדימה ברצון ובשמחה. זאת, במקום לפעול מתוך חרדה מתמדת, שנובעת מאילוץ מעיק של לוח הבחינות. כל זאת, ניתן להשיג בשיטות שונות, בסיוע אנשי מקצוע. תוכל למצוא כאלה שמתמחים בכך, למשל בסניף ראשון לציון של מכון חיבורים.

פתרונות קוגניטיביים

אחת הגישות היעילות ביותר לטיפול בחרדה, היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (Cognitive behavioral therapy או (CBT. בגישה זו, מקדמים מודעות למכלול המחשבות, התפיסות והאמונות אשר גורמות לחרדת הבחינות. בהמשך להבנתן משנים אותן בהדרגה, באופן שמקל על התופעה ולבסוף, עשוי גם למנוע אותו. זאת, מתוך הנחה שחרדות נגרמות מסיבות כאלה ולא מהנסיבות האובייקטיביות עצמן, שבמסגרתן מתרחש התקף החרדה.

פתרונות פיזיים

חרדה בתקופת מבחנים, עשויה להתבטא לא רק בתסמינים נפשיים, אלא גם גופניים, כולל כאבי בטן ולחץ בחזה. מלבד המטרד שבכך, תסמינים כאלה עשויים להגביר את תחושת החרדה. מעבר לכך, הם מפריעים להתרכז, בהכנות למבחן ובמבחן עצמו. אם מדובר על תסמין כנדודי שינה, הדבר מפריע אף יותר, במגוון אופנים. כנגד סימפטומים אלה, ניתן ללמוד ולתרגל טכניקות לשחרור מתח פיזי, כולל באמצעות דמיון מודרך ונשימות.

לסיכום

לא מדובר בטיפול לאורך שנים, עם מפגש שבועי בו אתם שוכבים על ספת הפסיכולוג, שרושם את סיפורי ילדותכם העשוקה ומהנהן בראשו בהבנה. אפשר בהחלט "לצאת מזה", בתהליך קצר וענייני הרבה יותר. בנוסף, טיפול מוצלח בנושא חרדת הבחינות עכשיו, יספק לכם כלי עזר שימושיים ביותר לעתיד. בדומה ללימודים עצמם, זה הוא סוג של השקעה מיוחדת ואיכותית בעצמכם, אשר תחזיר את עצמה ותשתלם לטווח ארוך.

סגירת תפריט